دبیرستان راهیان علم فاطمه زهرا دلبری

با آموزش مهارت های زندگی

دبیرستان راهیان علم فاطمه زهرا دلبری

با آموزش مهارت های زندگی

دبیرستان راهیان علم  فاطمه زهرا دلبری
سلام هدف از طراحی این وبلاگ پاسخ به بیستمین پرسش مهر رئیس جمهورمحترم جناب آقای دکتر حسن روحانی می باشد . امیدوارم که با خواندن این مطالب بهره کافی از این وبلاگ برده باشید . فعالیت هایی که در مدرسه داشته ایم نشان از این پاسخ می باشد.

فاطمه زهرا دلبری


بایگانی
۰۹ آبان ۹۸ ، ۰۹:۵۵

تدریس تخصصی مهارت های زندگی

در دبیرستان راهیان علم  دانش آموزان علاوه بر یادگیری دروس اصلی مهارت های زندگی را هم توسط مشاور مدرسه آموزش می بینند. مهارتهایی مانند ....

 

 

انتقال مهارت 'نه گفتن' به دانش آموزان می تواند سدی در برابر هر نوع رفتار ناسازگارانه باشد.

 

مهارت نه گفتن سبب افزایش عزت نفس دانش آموزان می شود و نقش مهمی درپیشگیری از آسیب ها دارد.
مدرسه می تواند نقش مهمی در سازندگی شخصیت کودکان و نوجوانان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی همانند اعتیاد داشته باشد.
از جمله آسیب های که گریبان گیر گروه هدف ما یعنی دانش آموزان مدارس می شوند می توان اعتیاد به مصرف مواد مخدر، وابستگی اینترنتی و ولگردی در فضای مجازی، پرخاشگری، سرقت، افت تحصیلی و ترک تحصیل نام برد.

Ø بعضی اوقات ما می توانیم به راحتی (نه) بگوییم و قضیه تمام می شود ولی در بعضی موقعیتها (نه گفتن) به طور مستقیم کار ساده ای نیست. و مجبوریم به شیوهای غیر مستقیم (نه) بگوییم. در چنین مواقعی می توانی از شیوه های زیر استفاده کنیم.

1)نه گفتن ساده.................................................نه یا خیلی ممنونم

2)گفتن مسایل همان گونه که است...........................نه ممنونم یا دوست ندارم .

3)بهانه آوردن.....................................................نه ممنونم عجله دارم باید بروم.و یا

4)طفره رفتن........................................................نه ممنونم حالا نه شاید بعدا .

5)عوض کردن موضوع.................................................نه بگویید و از موضوع دیگری حرف بزنید. مثلا نه ممنونم راستی دیشب مسابقه ی فوتبال را دیدی.

6)تکرار کردن......................نه و پاسخ منفی خود را بارها تکرار کنید نه خیلی ممنونم اصلا علاقه ای ندارم نه و....

7)دور شدن.....نه بگویید و بروید.

8) بی اعتنایی.........شخص مورد نظر را نادیده بگیرید.

9)اجتناب از موقعیت.........موقعیت هایی که احتمال دارد چنین در خواستهایی از شما بشود را وارد نشوید.

پس باید با شناسایی ارزشها به دانش آموزان و تثبیت اعتماد به نفس آنها آنها را از انحرافات دور کرد.

 

"مهارت توانایی مقابله با استرس "

این توانایی شامل استرس های مختلف زندگی و تاثیر آنها بر فرد است . شناسایی منابع استرس و نحوه تاثیر آن بر انسان ، فرد را قادر می سازد تا با اعمال و موضع گیری های خود فشار و استرس را کاهش دهد.

  •  مقابله با موقعیتهایی که قابل تغییر تیستند .
  •  
  •  استراتژی های مقابله ای برای موقعیت های دشوار ( فقدان ، طرد ، انتقاد )
  •  
  •  مقابله با مشکلات بدون توسل به خشونت
  •  
  •  ارام ماندن در شرایط فشار
  •  
  •  تنظیم وقت

 

"مهارت ارتباط موثر "

  •  ارتباط کلامی و غیر کلامی موثر
  •  
  •  ابراز وجود
  •  
  •  گوش دادن
  •  
  •  مذاکره
  •  
  •  امتناع
  •  
  • غلبه بر خجالت

 

مهارت روابط بین فردی

  •  همکاری و مشارکت
  •  
  •  اعتماد به گروه
  •  
  •  تشخیص مرزهای بین فردی مناسب
  •  
  •  دوستیابی
  •  
  •  شروع و خاتمه ارتباطات

     

    مهارت خود آگاهی

    •  اگاهی از نقاط قوت
    •  
    •  آگاهی از نقاط ضعف
    •  
    • تصویر خود واقع بینانه
    •  
    •  آگاهی از حقوق و مسئولیت ها
    •  
    • توضیح ارزشها
    •  
    •  انگیزشی برای شناخت