تدریس علوم کامپیوتر و تحلیل محتوای الکترونیکی
دانش آموزان راهیان علم دوست دارن یک نشریه الکترونیکی داشته باشن و علایق خودشون رو از این طریق با دوستانشون به اشتراک بزارن با استفاده از علوم مربوط به کامپیوتر و با فراگیری نرم افزارهای تولید محتوا مانند storyline و وبلاگ نویسی این کار به راحتی امکان پذیره ..
- مقدمات تولید محتوا
مفهوم محتوای الکترونیکی
محتوای الکترونیکی چیست ؟ استفاده از ابزارهای الکترونیکی در آموزس مثل برنامه های آموزشی در رادیو – برنامه های پیش رفته موبایل و رایانه ای
برای تولید محتوا باید به چه دانشی تسلط داشته باشیم .
1- بتوانیم با اینترنت کار کنیم .ابزارهای جستجو واینترنت و دانلود را بدانیم .
2 – کار با کامپیوتر مانند مهارت های ICDL مانند واژه پرداز(Word) –PowerPoint و کار با فایلها و اینترنت
" محتوای الکترونیکی نمی تواند همه اهداف ما را بر آورده کند و همچنین نمی تواند نقص های آموزشی ما را پوشش دهد."
هدف از تولید محتوای الکترونیکی : نوعی ابزارآموزشی برای یادگیری است .
دلایل استفاده :1- جذابیت دارد پس تاثیر گذار تر است .
2- به کار گیری حافظه تصویری ، بنابراین در به خاطر سپردن مطالب بهتر است.
مزایای استفاده از محتوای الکترونیکی:
1- مطالب و شیوه ارائه به روز هست . یعنی دانش آموزان مطالب به روز را استفاده می کنند .
2- می توانیم محتوای تولید شده را به اشتراک بگذاریم و دیگران نیز از آن استفاده کنند که باعث افزایش و سرعت کارایی می شود.
پرسش 1- تاکنون از چه ابزارهای الکترونیکی در ارائه مطالب درسی استفاده کرده اید ؟
مراحل تولید محتوا ( محتوا سازی)
1- تهیه طرح اولیه- برای تولید محتوا باید یک پلان اولیه در مورد آنچه می خواهیم تولید کنیم در ذهنمان ایجاد کنیم . مانند ساختمان که پلان اولیه داریم برای محتوا هم طرح اولیه نیاز داریم .
برای پیاده سازی طرح اولیه به مواد خام نیاز داریم که همان ورودی ها هستند . ورودی ها به صورت متن – صوت –تصویرو فیلم قرار می گیرند .
2- ما ابزاری نیاز داریم که ورودی ها را دریافت و به خروجی تبدیل کند . در واقع همان عمل پردازش را انجام دهد.
3 – مرحله نهایی تولید خروجی است . محتوا روی چه سیستم هایی پیاده شود و به چه فرمت هایی قراراست در بیاید .